Digital vård
Digitala konsultationer
Vi vill kunna erbjuda en mer flexibel vård där digitala vårdmöten kompletterar övriga vårdkontakter. Därför erbjuder vi nu möjligheten att söka vård hos oss digitalt. Du bokar enkelt och smidigt ett videomöte med en av våra läkare/sjuksköterskor, som ringer upp dig på avtalad tid.
De tjänster vi erbjuder digitalt är konsultationer, återbesök samt rådgivning med en av våra läkare eller sjuksköterskor. Om operation bokas i samband med konsultationen, utförs ultraljudsundersökning samma dag som operationen.
Så fungerar ett läkarbesök online
För att kunna kontakta och genomföra ett videomöte med oss behöver du vår app ”Narva Kirurg C”. Du behöver även ha Mobilt BankID för att kunna legitimera dig.
Installera appen i din telefon och godkänn att den får tillgång till kamera och mikrofon, så att videomöten kan genomföras.
Första gången du loggar in behöver du skriva in koden: narvakirurg.
Ladda ner appen här:
Hur du bokar
Boka digital vård hos oss
BankID
Vid nybesök utför en kirurg alltid en noggrann undersökning av dina åderbråck för att få en god uppfattning om vilken behandlingsmetod som är lämpligast för dig.
Frågor & Betalning
I vår app svarar du på ett antal frågor om ditt sjukdomstillstånd. Betala vid behov, och boka sedan ett möte med oss!
Kostnaden för videomötet är 400 kr (250 kr med remiss eller frikort).
Videomöte
Om det är vi som bokat in ett videomöte med dig kommer du att få upp ett inbokat möte i appen. Inför mötet kan vi be dig att svara på ett par frågor, och eventuellt betala för mötet i förhand.
När det är dags för ett videomöte ringer vi upp dig på din mobiltelefon. Du behöver inte ha appen igång utan samtalet kommer upp på din skärm. Vid ett digitalt läkarbesök, som kan ske via chatt eller video, ställer läkaren en diagnos och väljer lämplig behandling, precis som vid ett fysiskt läkarbesök.
Tips & Tricks för vård online
Teknisk information
- Se till att du är på en plats med god ljussättning – det behövs mer ljus än man kan tro.
- För en större bild – vrid på telefonen till horisontalläge när du genomför videomötet.
- Under samtalet kan du klicka på skärmen 1 gång för att byta kamera i telefonen. Det kommer upp en symbol så att du kan vrida kameran.
- Glöm inte att godkänna att vår app får tillgång till kamera och mikrofon i din telefon så att det går att genomföra videomötet, och att logga in med mobilt BankID när du laddat ner appen.
- Om du har en iPhone och har låst skärm när läkaren ringer upp dig hörs endast ljudet. För att videon ska sättas igång behöver du låsa upp din telefon.
Att tänka på innan och under läkarbesök online
- Använd inte stödstrumpor innan.
- Du får gärna ha stått upp en stund innan så att man ser åderbråcken tydligare.
- Stå upp under samtalet när du filmar för att vi ska kunna se åderbråcken på bästa sätt.
- Vrid kameran på telefonen så att du enklare ser vad du filmar. Om du har någon i närheten kan du be om hjälp när dina åderbråck ska filmas.
Vid problem
Tänk på att videosamtalet sker över internet – tillgång till ett stabilt nätverk eller 3G/4G är nödvändigt.
Problem: Vårdgivaren försöker starta ett videosamtal med patienten men i patientens telefon visas inget inkommande samtal.
Lösning 1:
- Stäng av WIFI på telefonen så att samtalet istället kopplas upp via 3G/4G. Vissa typer av WIFI släpper inte igenom eller försämrar IP-trafiken som krävs för samtalet.
- Stäng av och starta om appen. Säkerställ att du verkligen stänger av appen och inte bara loggar ut.
- Vårdgivare ringer upp på nytt.
Lösning 2:
- Om inte lösning 1 fungerar, logga ut och in i appen.
- Vårdgivare ringer upp på nytt.